Dieta DASH i jej wpływ na zdrowie

dieta dash

Większość współczesnych osób zdaje sobie sprawę z tego, że sposób odżywiania ma niebagatelny wpływ na samopoczucie i zdrowie. Tak naprawdę wprowadzając różne modyfikacje w swoim codziennym jadłospisie, można w znaczący sposób poprawić bardzo ważne parametry krwi, zrzucić zbędne kilogramy, poczuć się lepiej. Jedną z najzdrowszych obecnie diet, która jest szczególnie polecana dla osób mających problemy z nadciśnieniem tętniczym krwi oraz innymi chorobami związanymi z układem krążenia, jest dieta DASH. Jakie są jej zalety? Co powinno się spożywać, będąc na tej diecie? Poniżej kilka podpowiedzi i wskazówek dla osób zainteresowanych zmianą nawyków żywieniowych.

Dieta DASH

Dieta DASH

Sporo można mówić o zaletach zdrowej diety. Tak naprawdę większość osób zdaje sobie sprawę z tego, co im szkodzi, czego powinni zjadać mniej, aby poczuć się lepiej. Czasami trzeba jednak usłyszeć od lekarza, że to właśnie zmiana codziennego menu może w dużym stopniu poprawić stan zdrowia człowieka, aby podjąć radykalne kroki i działanie. Lekarze, dietetycy oraz osoby szeroko związane ze zdrowiem, polecają dietę DASH jako jeden ze sposobów na poradzenie sobie z nadciśnieniem tętniczym. Uznana jest za skuteczną metodę leczenia tej groźnej choroby, która coraz częściej dotyka osoby w młodym wieku. Związane jest to między innymi z siedzącym trybem życia, nadwagą, spożywaniem produktów bogatych w cholesterol, nasycone kwasy tłuszczowe oraz sód. Niestety złe nawyki związane z codziennym odżywianiem się, mało wysiłku i ruchu, wybieranie form relaksu, które nie są związane z uprawianiem sportu, skutkuje nadciśnieniem tętniczym już u osób powyżej 30 roku życia. Oczywiście stresująca praca również jest ważnym czynnikiem. Jeżeli z roku na rok podczas rutynowych badań lekarz dostrzega coraz wyższe parametry ciśnienia, kilogramy rosną w zastraszającym tempie i trudno jest zrzucić, dieta DASH będzie naprawdę mądrym wyborem.

Zobacz także: Kwasy Omega 3

Najważniejsze założenia diety DASH


Jakie są najważniejsze założenia diety DASH? Co można spożywać w dużych ilościach będąc na tej diecie, a czego trzeba się wystrzegać? Główna filozofia diety DASH opiera się na tym, aby zrezygnować z wysoko przetworzonego jedzenia, które zawiera mnóstwo sodu, węglowodanów prostych, tłuszczów nasyconych i nienasyconych. Jednym słowem najlepiej trzymać się z daleka od przekąsek typu hamburgery, pizza, niezdrowych napojów gazowanych, chipsów, frytek. Niestety chociaż są to przysmaki wielu osób, ich spożywanie na dłuższą metę powoduje znaczne pogorszenie stanu zdrowia, przyczyniając się właśnie do zdobywania nadprogramowych kilogramów. Co zatem można spożywać na diecie DASH? Wszystko to, co każdemu przeciętnemu człowiekowi zwyczajnie kojarzy się ze zdrowiem. Świeże owoce, warzywa, dobrej jakości pieczywo z pełnowartościowej mąki, zdrowe ryby, chude mięso. To dieta, dzięki której dosyć szybko można zrzucić zbędne kilogramy i zwyczajnie poczuć się lepiej.

Zobacz także: Dieta IF

Lecząca dieta DASH


To, co w bardzo dużym stopniu powoduje tycie i zatrzymywanie wody w organizmie, to nadmiar soli w diecie. Decydując się na posiłki zgodnie z filozofią diety DASH, trzeba mocno ograniczyć sól, zarówno tę dodawaną samodzielnie do posiłków, jak również zawartą w już kupowanych gotowych produktach. Dlatego też bardzo ważnym nawykiem osób będących na diecie DASH jest sprawdzanie etykiet produktów. To właśnie tam można dowiedzieć się więcej na temat makroskładników, w które bogaty jest dany produkt. Należy wybierać rzeczy, które nie zawierają zbyt dużo soli, cukru, a także nasyconych kwasów tłuszczowych. Choć niektóre kwasy tłuszczowe są zdrowe i są polecane w diecie, trzeba również je ograniczać. Posiłki powinny być lekkostrawne, zawierać maksymalnie dużo warzyw oraz owoców. Można zjadać ich co najmniej 4, dlatego też nie jest to dieta, na które nieustannie jest się głodnym. Warto zwracać baczną uwagę, aby na talerzu dominowały:

  • świeże lub gotowane na parze warzywa,
  • kasza,
  • lekkie ryby,
  • drób.

Oczywiście należy unikać również tłustego nabiału, ponieważ w jego składzie znajduje się sporo zbędnych kalorii.

Zobacz także: Dieta FODMAP

Co zyskuje się na diecie DASH?


Zmiana nawyków żywieniowych to naprawdę pierwszy krok ku temu, aby zrzucić zbędne kilogramy. To natomiast ważne, aby poprawić wydolność swojego organizmu i ułatwić krążenie krwi. Spora nadwaga jest bowiem bardzo dużym obciążeniem dla układu krwionośnego, a odkładające się w naczyniach krwionośnych złogi tłuszczu powodują, że tworzy się płytka miażdżycowa. To wszystko prowadzi właśnie do poważnych chorób, takich jak nadciśnienie. Zrzucając zbędne kilogramy, szczególnie jeżeli ma się tak zwaną otyłość brzuszną, można skutecznie poprawić stan swojego zdrowia. Dlatego warto zrobić wszystko, aby wreszcie pozbyć się nadmiernego balastu, który często nosi się swoim organizmie przez lata. Chociaż odchudzanie się nie jest łatwe, warto pamiętać, że jest to jedna ze skutecznych metod leczenia. Jeżeli samodzielne przygotowywanie pełnowartościowych posiłków jest zbyt pracochłonne, zawsze można sięgnąć po gotowe rozwiązanie i złożyć zamówienie na catering w jednej z firm.