Żyj zdrowo dzięki kwasom Omega 3 6 9

kwasy omega 369

Zdrowa i zrównoważona dieta jest w dzisiejszym świecie jedną z podstawowych wartości, którymi powinniśmy kierować się w życiu. O tym, że jakościowe i bogate w zróżnicowane składniki odżywcze pożywienie gwarantuje zdrowie i szczęście, wiedzą już niemal wszyscy. Specjaliści są zgodni – zbilansowana żywność, bogata w witaminy i minerały, zapewnia prawidłowe funkcjonowanie organizmu. Ale nie tylko na te składniki odżywcze powinno się zwracać szczególną uwagę.

Znaczenie kwasów omega dla zdrowia

Olbrzymie znaczenie dla naszego ciała mają również kwasy tłuszczowe. Wśród nich możemy wyróżnić nasycone oraz nienasycone kwasy tłuszczowe. Te pierwsze znajdziemy w produktach mięsnych – szynkach, wędlinach, kotletach, pieczeniach. Ilość tego typu kwasów powinna być wprowadzana do organizmu z umiarem – spożywanie zbyt wielu produktów pochodzenia zwierzęcego może powodować bowiem wzrost poziomu cholesterolu i związane z tym problemy zdrowotne, takie jak zawały serca, miażdżyca czy udary mózgu. Zupełnie inny profil posiadają nienasycone kwasy tłuszczowe, a więc kwasy omega 3 6 9. Musimy przyjmować je w pożywieniu, ponieważ nasz organizm nie jest w stanie ich sam wyprodukować.

Kwasy omega 3

Kwasy omega 3 znajdziemy przede wszystkim w rybach – tych słodkowodnych, jak i słonowodnych. Szczególnie duże ilości tego dobroczynnego składnika zawierają w sobie łososie, sardynki czy makrele. Jeśli natomiast nie przepadamy za rybami i owocami morza, do naszej diety włączajmy orzechy włoskie czy siemię lniane – to również cenne źródło kwasów nienasyconych.

Kwasy Omega 3

Kwasy omega 6

Także w różnego rodzaju orzechach, ale i w majonezie, oleju kukurydzianym, oleju lnianym występują kwasy omega 6. Ich spożycie jest jednak, szczególnie w Europie Zachodniej, większe niż to zalecane przez lekarzy i dietetyków. Dlatego wystrzegajmy się nadmiernej konsumpcji wyżej wymienionego pożywienia.

Kwasy omega 9

Ostatnie z tej grupy – kwasy omega 9 pojawiają się również w różnego typu olejach. To na przykład oliwa z oliwek, olej migdałowy, olej z awokado. Inne źródła tego składnika to głównie orzechy: włoskie, nerkowca, migdały.

Kwasy omega 3 6 9 a zdrowie

Jak już zostało powiedziane, kwasy omega 3 6 9 i ich obecność w codziennej diecie mają niebagatelne znaczenie dla zdrowia i prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu. Ich spożycie w granicach zalecanej przez specjalistów normy pozwoli nam uniknąć różnych niepożądanych chorób i schorzeń. Są to przede wszystkim dolegliwości związane z funkcjonowaniem naszego serca i układu krążenia. Spożycie nienasyconych kwasów tłuszczowych wyeliminuje lub zmniejszy ryzyko zawałów, miażdżycy, obtłuszczenia i niewydolności wątroby, cukrzycy czy nawet depresji, demencji i innych dolegliwości psychicznych.

Kwasy Omega w suplementach

Niekiedy trudno jednak na bieżąco kontrolować spożycie pokarmów bogatych w omawiane składniki odżywcze. Szczególnie kłopotliwa może okazać się próba obliczenia dokładniej ilości kwasów tłuszczowych, które dostarczamy na co dzień naszemu organizmowi. W takiej sytuacji z pomocą przychodzą suplementy diety.

Obecnie na rynku istnieje wiele firm sprzedających tego typu produkty. Możemy je kupić dosłownie wszędzie – w aptekach, w supermarketach, na stacjach benzynowych, w Internecie. Takie suplementy diety, zazwyczaj w formie przyjmowanych doustnie tabletek, to duże ułatwienie w naszym codziennym życiu. Na opakowaniu oraz na oddzielnie dołączonej ulotce informacyjnej producent określa zgodne z normami dzienne spożycie. Dzięki temu mamy pewność, że nie pomylimy się w dawkowaniu i że dostarczymy do organizmu odpowiednią, zgodną z zaleceniami ilość nienasyconych kwasów tłuszczowych omega. Mimo to nie rezygnujmy z ich obecności w codziennej diecie!

Pokarmy bogate w te substancje odżywcze są bowiem po prostu bardzo smaczne. Poza tym zawierają inne potrzebne nam do prawidłowego funkcjonowania witaminy, minerały oraz białka. Jeśli natomiast mamy wątpliwości, czy preferowany przez nas jadłospis zapewni nam niezbędne ilości tych substancji, nie wahajmy się skontaktować z lekarzem czy dietetykiem – uzyskamy potwierdzenie, czy to, co jemy na co dzień, jest dla naszego organizmu dostatecznie właściwe.