Dieta śródziemnomorska – filozofia i jej wpływ na zdrowie

dieta śródziemnomorska

Temat odżywiania się elektryzuje wiele osób. To co jemy wpływa przecież nie tylko na nasz wygląd, ale również zdrowie i samopoczucie psychiczne. Posiłki bogate w składniki odżywcze potrzebne ludzkiemu organizmowi sprawiają, że ma się więcej energii i chęci do działania. Jedną z najzdrowszych jest dieta śródziemnomorska, o której warto dowiedzieć się więcej. Być może w Polsce trudno będzie komponować wszystkie posiłki zgodnie z jej filozofią, ale przynajmniej niektóre założenia diety warto wprowadzić do swojej codzienności.

Dieta śródziemnomorska

Filozofia diety śródziemnomorskiej


Dieta śródziemnomorska, jak sama nazwa wskazuje, związana jest ze sposobem odżywiania się, który charakterystyczny jest dla ludzi żyjących w basenie Morza Śródziemnego. To właśnie w ten sposób odżywiają się zatem Włosi, Francuzi, Hiszpanie oraz inne nacje, które mają dostęp między innymi do świeżych owoców morza, ryb, doskonałej oliwy czy wielu różnych warzyw i owoców rosnących w tamtym klimacie. Dla przeciętnego Polaka dieta śródziemnomorska będzie atrakcyjna między innymi ze względu na to, że jest w niej sporo smakołyków lubianych również w naszej szerokości geograficznej. Mowa tutaj na przykład o makaronie czy pizzy. Trzeba jednak zwrócić uwagę, że osoby żyjące w krajach nad Morzem Śródziemnym prowadzą trochę inny tryb życia. Dlatego też ich sposób odżywiania się jest adekwatny między innymi do tego, jak spędzają czas. Wieczorową porą ich aktywność jest nadal dosyć wysoka, dlatego nawet posiłki nasycone węglowodanami spożywane na kolację nie powodują, że nadmiar kalorii jest odkładany w postaci tłuszczyku. Zwyczajnie przesiadują do późnych godzin nocnych, dzięki czemu mogą spalić wszystko to, co zjedli.

piramida zdrowia
piramida zdrowia

Na czym oparta jest dieta śródziemnomorska?


Jakie składniki czy produkty są charakterystyczne dla diety śródziemnomorskiej? Po pierwsze w tej diecie wykorzystuje się sporo zdrowych tłuszczy roślinnych, prawdziwą królową jest oliwa z oliwek. Jest spożywana na zimno, a także wykorzystywana między innymi do duszenia czy pieczenia. Mieszkańcy krajów śródziemnomorskich zdecydowanie rzadziej korzystają z masła, a na przykład ciężki smalec, który jest tak charakterystyczny dla kuchni polskiej, w tamtych częściach świata jest praktycznie nieznany. Kolejny ważny składnik diety śródziemnomorskiej to bardzo bogate w białko ryby oraz owoce morza. Można kupić je tam bez najmniejszych problemów, są świeże, apetyczne i zachęcające do testowania różnych nowych potraw. Niestety w Polsce dostęp do tych produktów jest ograniczony, dlatego też w pewnych aspektach dieta śródziemnomorska jest naprawdę trudna do prowadzenia w Polsce.

Owoce i warzywa w diecie

W diecie śródziemnomorskiej nie brakuje również świeżych warzyw i owoców. Ze względu na łagodny klimat rosną one tam praktycznie przez cały rok, jest do nich łatwy dostęp, a ceny nie są przytłaczające. Dlatego właśnie w diecie śródziemnomorskiej spożywa się bardzo dużo pomidorów, bakłażanów, różnych odmian sałaty, cukinii. Dieta śródziemnomorska to oczywiście również produkty zawierające gluten a mowa tutaj na przykład o makaronach. Warto pamiętać jednak o tym, że sosy przygotowywane do makaronu w stylu śródziemnomorskim to często sosy lekkie, na bazie świeżych pomidorów oraz warzyw, a także chudego mięsa lub owoców morza. Niestety w Polsce sosy do makaronów zwykle opierają się na tłustej śmietanie, dlatego też są zdecydowanie bardziej ciężkostrawne.

Zioła i ich znaczenie w diecie

W diecie śródziemnomorskiej używa się również wielu ziół. To między innymi zioła, który nie tylko dodają wspaniały smak oraz aromat, ale też usprawniają pracę układu pokarmowego.

Zobacz także: dieta DASH i Dieta Fodmap

Zdrowa dieta śródziemnomorska


Na dietę śródziemnomorską zdecydowanie warto zwrócić uwagę. Jest ona uważana za jedną z diet najzdrowszych. Wielu lekarzy oraz dietetyków rekomenduje przejście na dietę śródziemnomorska, co jest szczególnie istotne u osób, które mają różnego rodzaju obciążenia w zdrowiu związane z funkcjonowaniem układu krwionośnego. Odżywianie się w stylu śródziemnomorskim może przykładowo wspierać osoby cierpiące na nadciśnienie, które mają wysoki poziom cholesterolu. Warto o tym pamiętać i dowiedzieć się więcej na temat filozofii diety. Częściej gotować przepisy, które wywodzą się z diety śródziemnomorskiej i obserwować, jak zjadanie takich posiłków wpływa na samopoczucie.

Deficyt kaloryczny

Często okazuje się, że nawet o makaronie, który został przygotowany z lekkostrawnym z sosem, ma się sporo energii. Ważne, aby zaznaczyć jeszcze jedną istotną kwestią. Otóż osoby odżywiające się zgodnie z filozofią diety śródziemnomorskiej nie przejadają się. Oznacza to, że spożywają raczej niewielkie posiłki. Celebrują jedzenie, traktują je jak prawdziwą przyjemność. Biesiady, który często odbywają się wieczorową porą gdzieś we Włoszech czy w Hiszpanii to okazja do tego, aby spotkać się z ludźmi. Jedzenie jest tylko pysznym dodatkiem. Zjada się nie duże ilości, biesiaduje się przez kilka godzin, dlatego układ pokarmowy może na bieżąco radzić sobie z kolejnymi porcjami jedzenia. Podsumowując, dieta śródziemnomorska to coś więcej niż posiłki. To cała filozofia odżywiania się, która jest bez wątpienia godna poznania.