Dieta ketogeniczna – co musisz o niej wiedzieć zanim ją zastosujesz?

dieta ketogeniczna

Diety różnego rodzaju są niezwykle popularne od wielu lat. Najczęściej stosowane są one na odchudzanie, aby zrzucić nieco zbędnych kilogramów. Są również i takie diety, które muszą być stosowane ze względów zdrowotnych, jak ma to miejsce w przypadku cukrzycy. Ostatnimi czasy dość głośno zrobiło się jednak o nowej diecie, czyli ketogenicznej. Czym ona jest, jakie są jej zasady, a przede wszystkim, jakie przynosi korzyści? Warto również dowiedzieć się, z jakimi wadami i potencjalnymi nieprzyjemności dieta keto może się wiązać. Co więc warto o niej wiedzieć?

Czym jest dieta ketogeniczna?

Większość obecnych diet zakłada, że znacznie ograniczona zostanie ilość spożywanego tłuszczu. W przypadku diety ketogenicznej jest jednak zupełnie odwrotnie, ponieważ jej główną zasadą jest zwiększenie podaży tłuszczów przy jednoczesnym ograniczeniu dostarczania do organizmu węglowodanów. Jest to więc całkowite odrzucenie powszechnie przyjętych norm żywieniowych, wedle których produkty o wysokiej zawartości węglowodanów takie jak pieczywo, makarony czy też kasze, powinny być podstawą w jadłospisie, natomiast tłuszcze, które zwykle były na samym szczycie piramidy żywieniowej, stają się teraz jej fundamentem. Jak się okazuje, ma to jednak sens, ponieważ taka dieta powoduje wprowadzenie organizmu w stan o nazwie ketoza. Co to oznacza?

Zobacz także: Na czym polega post przerywany.

Czym jest ketoza?

Jeśli chce się zrozumieć to, jakie są korzyści diety ketogenicznej, w pierwszej kolejności należy się dowiedzieć, czym jest ketoza. Jest to stan fizjologiczny organizmu, którym przestawia ciało na czerpanie energii z nagromadzonych tłuszczów. Stan ten ma miejsce w sytuacji, gdy z diety wykluczone zostaną dające energie węglowodany. W takim wypadku wątroba rozpoczyna proces przekształcania dostarczanego do niej tłuszczu w kwasy tłuszczowe oraz ciała ketonowe. I to właśnie one stają się w takiej sytuacji głównym źródłem energii dla całego organizmu, a nie wykorzystywane standardowo węglowodany. Jak to jednak przekłada się na funkcjonowanie całego organizmu i jakie niesie ze sobą konsekwencje?

Najważniejsze zasady diety ketogenicznej?

Skoro już wiadomo, jakie są główne założenia takiej diety, można w tej chwili przejść do analizy znacznie bardziej szczegółowych jej cech i parametrów. Jakie są więc najważniejsze zasady tej diety?
W pierwszej kolejności dowiedzieć się trzeba, jakie produkty w przypadku tej diety są absolutnie zakazane i spożywanie ich powinno zostać radykalnie zmniejszone albo też powinny zostać całkowicie wyeliminowane z jadłospisu. O czym konkretnie mowa? Wymienić tu należy przede wszystkim takie produkty, jak:

  • różnego rodzaju słodycze,
  • miód,
  • biały cukier,
  • kasze,
  • makarony,
  • płatki owsiane i zbożowe,
  • a także ziemniaki,
  • właściwie wszystkie owoce,
  • większość produktów mlecznych.

Jak więc widać, lista zakazanych pozycji jest naprawdę olbrzymia. Czy tych rzeczy, które są wskazane do jedzenia, jest równie obszerna? Zaliczyć do niej można przede wszystkim ogromną liczbę warzyw takich jak szparagi, brokuły, cukinie czy też ogórki. Wśród dozwolonych owoców znajduje się:

  • awokado,
  • maliny,
  • porzeczki i owoce jagodowe,
  • dozwolona jest także mąka kokosowa,
  • właściwie wszystkie rodzaj mięs, czyli drób, cielęcina, wołowina, podroby oraz oczywiście ryby,
  • dodatkowo spożywać można większość serów, a także masło.

Najważniejsze zalety diety ketogenicznej

Jak więc widać, lista restrykcji związanych z taką dietą jest naprawdę spora. Warto się więc teraz dowiedzieć, czy tak wielkie wyrzeczenia faktycznie przynoszą jakiekolwiek korzyści. Jakie są więc najważniejsze zalety takiej diety i czy faktycznie warto ją stosować?
Jak się okazuje, dieta ketogeniczna faktycznie jest w stanie spowodować znaczny spadek poziomu tkanki tłuszczowej, co pozytywnie oddziałuje na pracę serca i wielu innych narządów. Co więcej, obniżeniu ulega ciśnienie, stabilizuje się poziom cukru, a także obniża się cholesterol.

Jak się również okazuje, stan ketozy w organizmie jest niezwykle pozytywny w przypadku ogromnej grupy chorób. Stosuje się go dość często w przypadku cukrzycy u dzieci, a także podczas leczenia padaczki lekoopornej. Mało tego, istnieją badania, które potwierdzają pozytywny wpływ tego stanu na łagodzenie objawów choroby Alzheimera, Parkinsona, a także autyzmu czy też nowotworów mózgu.

Czy dieta ketogeniczna ma jakieś wady?

Lista zalet, którymi charakteryzuje się tego rodzaju dieta, jest naprawdę bardzo długa. Nie powinno się jednak wprowadzać tak radykalnych zmian w żywieniu, jeśli nie pozna się drugiej strony tego medalu. Innymi słowy, jakie są najważniejsze wady diety ketogenicznej? Czy są one tak straszne?

Przede wszystkim wiedzieć trzeba to, że jest to dieta bardzo trudna w realizacji. Nowe nawyki żywieniowe wymagają wiele czasu, a także silnej woli oraz samozaparcia. Łatwo jest po prostu popełnić błąd lub świadomie zrezygnować w trakcie.
Co więcej, dieta tego rodzaju powoduje wypłukanie z organizmu wielu potrzebnych minerałów i witamin, co zmusza do przyjmowania suplementów diety, aby stale uzupełniać poziom wszystkich niezbędnych składników.